søndag 26. mai 2013

NC1 Montebellorittet: dagen da det meste gikk skeis :(

Da var årets Norgescup åpnet. Uten at det påvirker poengsummen min totalt.  I løpet av gårsdagens ritt gikk som allerede nevnt det meste i dass. Våknet på morran med en ganske dårlig følelse. Kroppen kjentes ikke helt god, så var litt usikker på om jeg skulle starte i det hele tatt. Men det ble jo selvfølgelig så jeg startet, var gira på en skikkelig gjennomkjøring ettersom det er det jeg trenger nå. Og det fikk jeg i aller høyeste grad... 

For å kort oppsumere det som føltes som en veeeldig lang dag kan jeg begynne med den første bakken. Tempo inn i bakken var ikke sjøvilt, så de fleste satt greit med. Det meste virket greit helt til en foran meg holder på å gå på trynet i grusen, det blir masse kluss og jeg kjører inn i sidemann, nesten ned i grusen med meg også... men det gikk! Problemet var bare at den øverste spenna på skoen min gikk fløyten i det jeg krasja med sidemann. Hoppa av for å prøve å feste skoen skikkelig igjen, men den hadde definitivt gjort jobben sin, så måtte bare sykle videre med småløs sko. Havna litt i bakleksa allerede der, så da var det bare å prøve å kjøre jevnt. Rittet er så tungt og langt at kreftene får man svidd av uansett. Med en løs sko og en veldig ordinær form kjørte jeg ikke spesielt fort, men jeg var uansett interessert i å ta ut absolutt alt for å få en best mulig gjennomkjøring. 

Da jeg kom til første langestasjon sto Rita klar med flaske. Jeg hoppet av for å få tapet fast skoen best mulig. Dette hjalp litt i starten, men det var såpass mye gjørme i løypa at den løsnet mer og mer igjen. Det var ikke noe å gjøre med, så det var egentlig bare å kjøre best mulig. Jeg kjørte meg opp kanskje 5-10 plasser den neste timen, men så var det trøbbel igjen. Slo nedi en stein eller noe i en teknisk  nedoverkjøring å bøyde et kjedeledd. Tråkket ikke mange tråkk i bånn av bakken før jeg plutselig satt å vispet som en jojo, mens kjedet lå igjen på bakken bak meg. Hadde med meg kjedekutter og nytt kjedeledd så da var det bare å hoppe av å teste mekkeferdighetene under tidspress. Det er vel liten tvil om at her er det mye å hente.... hehe. Kom meg til slutt til mål, har ikke engang sjekka resultatlista, og ikke har jeg tenkt å gjøre det heller. Montebellorittet 2013 ble en skuffelse fra a til å jeg legger bak meg i dette sekund! 

Når det gjelder de to andre ble Knut E nummer 16 og Anders nummer 19. Mere høvlige plasseringer:) Men enda er vi nok ikke der vi håper å være. Tipper Anders kommer til å skrive litt om gårsdagens strabasser. Kan nevne såpass som at han lå i et hjørne for seg selv i fosterstilling når jeg kom til mål!  lokka på æljen til 1000 får vi satte oss i bilen gjorde han også.

Nå ser jeg fremover. Må bare ta den tiden jeg trenger til å komme på det nivået jeg ønsker å være. Jeg vet med meg selv at det ikke er så alt for langt unna selv om det kan virke sånn på sånne dager. Neste helg blir rittfri, men helga deretter blir det enten NC 2 i Svelvik eller raumerrittet. Ikke helt bestemt meg enda. Ritt blir det ihvertfall og etter det går det mere slag i slag en stund.

Eirik

Montebellorittet. 
Fotograf: Linda Killingdalen




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar