onsdag 27. mars 2013

Påsketradisjoner..

Gliser om kapp med sola og rypesteggene rundt Børsjøsetra. Brukbart med beinstrekk på benken ute på tunet! Masse sjokolade, Helios vafler og kald Cola i sekken...

Jaja, påske får være påske og sykling får være sykling. Påske er den desidert fineste ferien i løpet av året synes nå jeg, og påske for meg er med ski på beina! Med årets strålende vær og fantastiske skiføre blir sykkelen stående i bua under årets påskeferie på Tynset.

Startet påska med å sette resten av Team Helios-DBS på plass under årets Eidsfjellrenn, gikk fra resten av feltet etter 1 km så da kaller jeg det overlegen seier og plankekjøring:) Etter dette har fjellskia vært benyttet som fremkomstmiddel. Søndag ble Storhøa i Alvdal Vestfjell besteget. I går var det klart for Høggia. Ferden startet fra Kvikneskogen og følget besto av jr, Lændis og meg. Vi brukte 6 timer på turen, en av disse brukte vi til å lade batterier og glykogenlagrene i sola på Låggia og ved Børsjøen. En fantomdag i fjellet med skyfri himmel, hvite vidder og blekkstille på toppen 1644 moh. Livet kan ikke bli særlig bedre.. Bilder beskriver mer enn ord, men en slik dag kan ikke beskrives med bilder, den må oppleves.. I dag var jeg og Marit en tur på Rødalshøa, været var nesten like bra, og forholdene like gode, ble en bonusrunde rundt om Sparsjøen og Bratthøa tilslutt...

Gutta krutt på toppen av Høggia
Som bildene viser, fantastiske forhold og "umulig" å bytte ut fjellskia med sykkel for min del, og for den som tror jeg ikke trener særlig om dagen. Prøv å gå inn på Høggia og tilbake på 5 timer effektiv gange og kjenn hvordan beina føles etterpå. Tør å påsta at det ikke er så mange som hadde holdt bakskia mi de drøye 600 høydemeterne fra Låggia og opp til toppen.... Langtur med sekk og tunge ski er fin kombinasjon av styrke og utholdenhet. Om du plusser på kjøringen ned igjen får man også litt balanse og koordinasjon... Ikke spesifikk sykkeltrening, men det er fortsatt lenge til jeg skal være i toppform på to hjul, og jeg samler både timer med grunntrening, overskudd og masse gode opplevelser. Så får jeg heller kompensere med et par ekstra hardøkter på sykkel etter påske. Ser ikke ut til å bli så mye sykling neste dagene heller:

Værmelding for Tynset fra yr.no:
 
Torsdag28. mars Fredag29. mars Lørdag30. mars Søndag31. mars Mandag1. april Tirsdag2. april Onsdag3. april Torsdag4. april Fredag5. april
Lettskyet Klarvær Klarvær Lettskyet Delvis skyet Delvis skyet Klarvær Delvis skyet Delvis skyet
-2° -3° -2° -2° -2° -1° -1°
0,6 mm nedbør i døgnet 0,1 mm nedbør i døgnet 0 mm nedbør i døgnet 0 mm nedbør i døgnet 0 mm nedbør i døgnet 0 mm nedbør i døgnet 0 mm nedbør i døgnet 0 mm nedbør i døgnet 0 mm nedbør i døgnet
Flau vind, 1 m/s fra øst-nordøst Flau vind, 1 m/s fra nord Flau vind, 1 m/s fra sørvest Svak vind, 3 m/s fra nord-nordvest Flau vind, 2 m/s fra sør-sørvest Svak vind, 3 m/s fra nord Flau vind, 2 m/s fra nord-nordøst Svak vind, 2 m/s fra nord-nordvest Svak vind, 3 m/s fra vest

God påske og god tur, fjellet kaller!
Rødalshøa med søster Fisk
Anders

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar