søndag 27. januar 2013

Testprosjekt NIH


God mandagsmorgen!

Kvelden jeg kom hjem fra GC tok jeg avgjørelsen om å være med på et testprosjekt på Norges Idrettshøyskole. Fikk for en stund tilbake en telefon fra Ove Sollie som kunne fortelle at han skriver mastergrad om utholdenhetstrening og restutisjon, og i den forbindelse trengte derfor noe syklister til å teste. Opplegget har alltid virket veldig spennende i mine øyne, men det var tidssørsmålet det sto og fallt på. Vi kom til slutt fram til et opplegg som så ut til å passe begge, og derfor bestemte jeg meg for å prioritere dette og takke ja.

Jeg har nå gjort unna to pretester(henholdsvis VO2 maks og en distanseøkt) , samt den første av hovedtestene (30 min på 75 %, deretter 45 min all out). Øktene jeg skal igjennom er i ulike varianter, men kort fortalt skal jeg være med på utmattende tester( tømme glukogenlagrene), og deretter få ulike dietter for og få klarhet i hva som faktisk restituerer best etter en hardøkt. Nå som de første tre testene er unnagjort sitter jeg allerede igjen med mange svar jeg skal ta med meg videre i treningen frem mot sesongen. Nå som jeg får testet så mange forskjellige ferdigheter på sykkel i løpet av en så kort tidsperiode, får jeg dannet meg et lite bilde oppi hodet mitt av hvordan ”ståa” er, og jeg kan da prøve å legge opp treningen etter dette.  Jeg ser absolutt frem tmot de 4 siste testene, de skal gjennomføres i løpet av de to kommende ukene slik at jeg er ferdig i tide før Holmenkollmasjen og neste samling i Malaga.

Ellers har ting gått kjempefint etter forrige samling. Ingen sykdomstegn og kroppen fungerer fint! Etter noen rolige dager gikk jeg 4 dager på ski. 11 timer inkludert en kjempegod hardøkt! Det føltes bra så alt tyder på at kroppen har tatt i mot sydentreningen med åpne armer





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar