søndag 5. august 2012

14.Plass Grenserittet

Med et rekordsterkt felt fra Strømstad til Halden, lå alt til rette for at Grenserittet 2012 skulle bli en hard batalje. Det stemte. Jeg kom til slutt i mål på en 14 plass totalt, noe som holdt til 3.plass i klassa : ) fornøyd, bare 5 nordmenn foran meg. Rittet består av 82 km med mye flat grusvei, men også litt småkuperte svingete traktorveier samt noen stipartier. Det er derfor avgjørende og  hele tiden klare og ligge langt fram i gruppa si, ettersom det ofte er store puljer og det blir en trekkspilleffekt i disse svingene slik at de siste alltid må kjøre inn igjen noen meter. Dette følte jeg at jeg klarte veldig bra store deler av rittet.

Kjente tidlig at beina var vannvittig gode, skjønte etterhvert som tetgruppa ble mindre og mindre at her ligger min første mulighet til å gjøre noe virkelig stort. Prøvde og ligge langt fremme i tetgruppa, men det gjør jo alle og det ble kjørt hardt for og riste av folk litt etter litt. Etter ca 20 km kom vi inn i et terrengparti, hvor vi skulle opp en litt småteknisk bakke over noen svaberg. Jeg sov kanskje litt i inngangen til stien og havna litt langt bak. Han foran meg klumsa litt, og jeg klarte ikke å holde meg på sykkelen. Måtte av å springe. Sjanseløst og komme seg oppå igjen før toppen. Folk føk forbi meg i tur og orden. Da jeg omsider kom opp og kjørte ned igjen på andre siden, var det ut på vei.  Et godt stykke foran meg ser jeg tetpulja deise avgårde. Faen, toget går, og jeg står igjen uten noen som helst mulighet til å kjøre de inn på egenhånd. Ser bak meg at Joakim og 6-7 andre kommer, skjønner at vi kommer til å danne pulje to.

Knut erik og Steffan dro avgårde med første pulja. Etter rittet hører jeg at de også har falt av teten i terrenget, men at Knut Erik tok med seg Steffan og kjørte seg opp igjen til teten. Kjørte inn 35 sekunder, utrolig sterkt. Som Steffan sa ”utruleg at det er så mye trøkk i de pipstelka der på flatmark”. Dette skulle vise seg og komme Hedmark-Terrengsykkel veldig til gode. Steffan spurta nemlig inn til 3.plass Totalt. Fantastisk! Han tar sin kanskje beste plassering i karrieren i en alder av 45 år, det er noe å tenke på.

Jeg og Joakim lå og cruiste i gruppa i ca 4 mil. Vi var begge av de sterkere i gruppa. Da det nærmet seg mål var det enkelte som prøvde noen støt uten videre hell. Med blandt annet Geir i gruppa var det for mye watt tilstede for å kjøre fra. Et par km før mål var det inn på smal grusvei, oppløpet var i motbakke. Jeg sa til Joakim at vi måtte komme oss tidlig inn på grusveien. Vi kom inn som 1 og 2! Den siste mila lurte krampa så fort jeg reiste meg, men følte meg fortsatt bra da også så kjørte bare jevnt hardt i front. Det var bare to i gruppa som slo oss, det holdt til at vi begge kom topp 15, noe vi begge er fornøyd med.

Jeg har med dette klart en av mine målsetninger denne sesongen. Topp 15 i en av de store grusklassikerne. At det skulle komme i det første var veldig gledelig J Har aldri følt meg så bra noen gang. Dette var som jeg skrev kanskje min store mulighet til å være med teten inn i et stort ritt, en liten kløning var kanskje det som var utslagsgivende. Men men, jeg er kjempefornøyd uansett.  Anders kom i mål et par minutter etter i gruppa bak meg. Han er litt skuffa, noe jeg skjønner veldig godt. Han har nok vel så mye inne som meg på et sånt ritt, og med litt bedre klaff på form og rittutvikling hadde han vært med teten. Men i et så stort ritt med så bra startfelt må alt klaffe for å lykkes. Det skiller så lite, så en liten feil er nok til havne baki leksa. Hedmark – Terrengsykkel stilte for første første gang fulltallig denne sesongenJ 11 mann. Veldig gledelig å se de som har vært på sakdelista i lengre tid var tilbake igjen. En ny dag hvor langingen fungerte perfekt, supre damer dette laget innehaver altså!

En uke til Vasan, for min del gjelder det bare og prøve og holde på det jeg har inne resten av sesongen.

Eirik


Sterk lagkjøring av gutta i midten gjorde at vi sto igjen med pallplass!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar