tirsdag 6. mars 2012

Lang tur i de dype skoger

Hei,

Oppsummering Vasaloppet:
Tid: 4.06.32 (snau halvtime bak vinner Brink...)
Plassering: 143

Spørsmålet før Vasaloppet var om en syklist kunne gjennomføre 9 mil hovedsakelig med staking. Svaret er at ja det kan han, men det går desverre ikke fort.. Strålende vær og føre på årets løp men jeg er rett og slett for dårlig å stake. Endeløse svenske skoger med staking ble i meste laget. Har staket litt ekstra på noen turer i det siste, men uten trening på rulleski og uten piggeturer på snø presterer man ikke i dette rennet. Jeg satte stavene i snøen og tok i det jeg kunne, men det skjedde desverre ikke mye...

Planen om å slenge seg med teten i starten gikk fort i vasken da jeg ble stengt inn i bakken og var nr 300 på toppen. Så helikopteret foran meg stadig ble lenger unna så skjønte distansen opp økte. Bestemte meg da for en helt ny taktikk: Åpne pent og heller prøve å avslutte bra. Og som sagt så gjort. Plukket plasser hele veien og det var en ny og litt artig følelse å plukke plasser mot slutten:) Hadde ski som Galliumgjengen hadde preppet og disse var bra. Glien var på linje med mange andre, men spikerfeste. Dette var bevisst siden jeg ønsket å bruke beina så mye som mulig. Tenkte med gru på de som pigget hele veien i de kneikene jeg gikk diagonal siste milene, stakkars folk...

I mål måtte jeg innse at jeg ikke hadde mange minuttene på Skofterud og at jeg ikke klarte målet jeg satte underveis om å komme under 4 timer. Konklusjonen er at man blir god på det man øver på. Er sikker på at med fokus på dette rennet i et år kunne jeg bedret meg vesentlig. Men må samtidig innrømme at om jeg hadde prestert bra i Vasaloppet ville nok det bety at jeg hadde trent feil mot sykkelsessongen. Er et skirenn igjen på planen og det er Birken om snaue to uker, et renn som passer meg mye bedre, og håper å kjempe mye høyere oppe her. Da er det bare å kline til.

Takk til Gallium for prepping av ski og overnatting samt Vasaloppet for et bra arrangement. Tro det eller ei men vi i Norge har mye å lære av våre naboer i øst. Service og organisering er helt nydelig og du føler deg verdsatt som skiløper. Rygg og mage er stivt nå etter rennet og jeg går som en gammel gubbe, men tiden leger vel alle sår.

Anders

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar